Epidemií dnešní doby je nadváha . Vědci ji společně s kouřením považují za hlavní odstranitelný zdroj nemocí a předčasného úmrtí. Není jen problémem estetickým a zdravotním, ale také psychologickým.

Mnoho lidí s nadváhou trpí výčitkami, nedostatkem sebevědomí, depresemi a dalšími problémy.

Jedna z nejlepších  a nejobyčejnějších rad zdravé výživy zní: ,,Eat food. Not too much.“ Jezte jídlo. Ne příliš.

Pojmem ,,jídlo“ má autor výroku na mysli:

  1. potraviny vyprodukované přirozeným způsobem / nikoli vajíčko do týrané slepice z klecového chovu či umělohmotné rajče ze španělských velkopěstíren/
  2. jídlo, které se co nejpřímější cestou, bez nepřirozených úprav dostane na váš stůl. Nikoli potraviny s umělými náhražkami, zlepšujícími přípravky, chemickými aditivy a produkty příliš zpracované. /přeuzené, přesolené, polotovary, přeslazené, chemicky konzervované/

Dalibor Špok formuloval pár jednoduchých psychologických rad k hubnutí:

  1. Odlišujte, co je chuť a co je hlad.
  2. Jezte, když máte hlad, nikoli chuť.
  3. Nejezte, když hlad nemáte.
  4. Jezte jen, dokud máte hlad./ nikoli dokud je co jíst/
  5. Nejezte, co vám nechutná
  6. Zkuste si spíše trochu odříkat, než si dopřávat trochu více.

Hlavně jezte jídlo, které vám chutná. Pokud konzumujete  nevábné sojové maso a přitom myslíte na šťavnatou krkovičku, nebo polykáte odtučněný tvaroh a myslíte na smetanový sýr, nevydržíte. Najděte si zdravé alternativy a budete je milovat.

Významnému středověkému lékaři Paracelsovi se připisuje výrok: ,,Jed od léku odlišuje pouze množství, ve kterém je podáván.“ V rozumném přístupu k vyvážené stravě nám často brání naše rigidní představa o tom, co je a co není ,,zdravá potravina“ Zbytečně volíme ,,light“ výrobky, když se stačí omezit v množství.

Jak říkávaly naše babičky: ,,Jez do polosyta…..“

K radostnému hubnutí tak potřebujeme jen zdravý rozum, schopnost omezit se a špetku psychologie!

maso a přitom  myslíte na šťavnatou krkovičku, nebo polykáte odtučněný a