,,The mind is everything. What you think, you become…“

                                                                                                         Buddha

Vše, co člověk vytvořil, vzniklo z myšlenky. Svět kolem nás je takový, jak o něm smýšlíme, a svůj život si často nevědomě svými myšlenkami sami utváříme. Přesto často nevíme, jak dosáhnout svého snu a jak si splnit to, co si v hloubi duše přejeme.

Možná si přejete novou práci, možná chcete zhubnout nebo toužíte po nové lásce. Kdy přesně jde ještě jen o nereálný sen, o chvilkovou myšlenku, a kdy už o opravdové přání?

„Zatím není jasné, zda, jak a do jaké míry mohou naše myšlenky působit na hmotný svět okolo nás. Určitě ale víme, že pomocí myšlení a představivosti můžeme ovlivnit naše vnímání reality i to, jak se nám podaří naložit se svým vlastním životem,“ říká psycholožka Martina Porkertová, která je přesvědčena, že sen se změní v přání v momentě, kdy jej vyslovíme, tedy promyslíme, jasně zformulujeme a řekneme si jej v duchu, nebo i nahlas.

Každé přání potřebuje dozrát. Všichni svá přání často měníme podle situace, ale vyslovit bychom ho měli až ve chvíli, kdy si jsme jistí, co si to vlastně přejeme, a kdy se alespoň částečně vypořádáme s omezujícími představami, obavami nebo strachy.

Představy jsou přitažlivé

„V momentě, kdy přání vyslovím, znamená to, že jsem se už vnitřně rozhodla,“ vysvětluje psycholožka, ale upozorňuje, že přání typu budu úspěšný k úspěchu nestačí. Každý sen je třeba konkretizovat. Když se vaše přání propojí s konkrétní představou, dojdete k cíli rychleji.

Pokud tedy toužíte zhubnout pár kilo, představte si sama sebe, jak jdete po pláži v bikinách, které jste si konečně mohla dovolit obléct, nebo jak si po letech obléknete džíny, které jste nosila ve dvaceti. „Cílová představa je při hubnutí stejně důležitá jako najít si dobrého trenéra,“ říká Martina Porkertová a dodává, že čím víc smyslů člověk do své cílové představy zapojí, tím lépe.

Sílu myšlenky a představ využívají i vrcholoví sportovci. Kromě běžného tréninku používají takzvaný ideomotorický trénink, kdy si určitý pohyb jen představují.

 

„Své přání je proto dobré si říct nahlas, napsat, zopakovat, nakreslit a představit si ten úžasný stav, který budu prožívat, až se mi vyplní.“

„Jde prostě o to své přání či touhu zkonkretizovat, aby bylo měřitelné, termínovatelné, reálné, aby váš cíl dostal jasnou podobu. Dobrý kouč vám pak umí pomoci zacílit vaše myšlenky a jednotlivé kroky tak, aby se přání začalo stávat realitou,“ vysvětluje Martina Porkertová.