Vitamin D je skupinou několika látek rozpustných v tucích.

Tři hlavní formy /kalciferol D1, ergokalciferol D2 a cholekalciferol D3/ představují provitamin, ze kterého v játrech a ledvinách vzniká definitivní účinná forma – kalcitriol.

Aktivní forma se váže na D receptory cílových buněk.

Vitamin D přirozeně vyrábí lidská kůže díky UV záření ze slunce, v zimě sou dobrým zdrojem ryby.

Funkce vitaminu D v našem těle:

-reguluje hladinu vápníku v krvi

-ovlivňuje procesy dělení, růstu a odumírání buněk

-reguluje mnohé funkce imunitního systému-má protizánětlivý, protivirový a imunomodulační účinek, harmonizuje oslabené anebo přehnané obranné reakce. Studie prokázaly benefit suplementace u autoimunitních onemocnění .

– vitamin D má silný protirakovinný efekt. Dostatek snižuje riziko rakoviny kůže, tlustého střeva a konečníku, prsu, vaječníků a prostaty

-reguluje funkce kardiovaskulárního systému

– podporuje hormonální funkce

– reguluje mnohé procesy nervového systému/ deficit se může podílet na vzniku depresí, úbytku mentální výkonnosti a náchylnosti k degenerativním poškozením mozku/.

Hladina vit. D v krvi:

Za normu se dnes ve většině laboratoří považují hodnoty v rozpětí 75-200 nmol/l, případně 30-80 ng/ml. Za ideální se považuje hladina v horní čtvrtině této normy. Pokud je zjištěn deficit je potřebné ho upravit co nejdříve.

Deficit vitaminu v krvi je téměř nemožné upravit bez užívání kvalitních doplňků výživy. Pokud je hladina v normě, doporučená udržovací dávka je 1000 IU denně.

Konzumujte potraviny bohaté na obsah vitaminu D- rybí tuk, tučné ryby, fortifikované mléko, máslo, cereálie. Nikdy se nespalte, ale nebojte se opálit.